Søk i denne bloggen

fredag 17. april 2015

Professional Animal Trainers Course, 16.-20. mars 2015




16 - 20 mars 2015 var jeg på studieferie. Dvs. jeg var på et spennende kurs - alene, uten mann, barn, hunder. Og uten andre fra Norge.
Bodde på "bed and Breakfast" og busset hver morgen til Paradise Wildlife Park i Broxbourne utenfor London.



Bussen kjørte i fast rute med de ansatte hver morgen og ettermiddag. For andre enn de ansatte kostet det ett pund, men bussjåføren sa "forget about it", så etter å ha tilbudt ham penger to ganger droppet jeg det :-) Han var verdens koseligste bussjåfør, en ekte en med godt humør :-) Småpratet hele turen, og satte meg av utenfor døren på hjemveien.
Da jeg hadde en gammel venninne på besøk onsdagen, sørget han for å kjøre til stasjonen og plukke opp henne midt på dagen. Håper han får godt betalt, for han sørger for at de ansatte kommer på jobb med et smil om munnen :-)

Selfie med Abbi, en veldig god venninne fra langt tilbake.
Jeg har bodd to perioder i England, første gang studerte vi hest sammen
og gang nr.2 studerte vi ved samme universitet.
Jeg har et ambivalent forhold til dyreparker. Liker absolutt ikke konseptet med å ha dyr og fugler i små innhegninger for at mennesker skal få se på dem. Samtidig er det noen arter som er utrydningstruet, og dyreparker er med i program for å redde artene.

At dyrene blir trent og får miljøberikelse er en viktig faktor for å bedre dyrevelferden, og det er derfor svært viktig at det finnes dyretrenere som jobber i zoologiske hager.

Uansett, her var jeg - påmeldt på kurs med Tim Sullivan og Chirag Patel, to dyretrenere i verdensklasse.

Mine medstudenter var en salig blanding av hundetrenere, zoologiske trenere, studenter mm. De fleste kom fra England, men også Tyskland, Spania, Canada og Østerrike var representert.

Hele gjengen :-)

5 dager med trening av fugler og aper, og med observasjon av trening av jaguarer.

Hovedformålet med treningen var å lære fuglene og apene å stå stille på ett sted. Dette for at dyrepasserne/trenerne kunne videreutvikle atferden, og for å gjøre håndteringen av fuglene og apene enklere.



Fint oppstilte fugler (lorikeets) forsterkes med druer.
Vi hadde 14 fulger som skulle læres opp til å stå stasjonert på hvert sitt sted. I starten var vi inne og jobbet med en fugl hver, trodde vi. Fuglene fikk drue for riktig posisjon. Vi måtte jobbe med at de ikke satt på kroppen vår (dukket ned så flakset de stort ett av hodet, senke armen og de gikk av armen) da det var noe besøkende til parken ofte belønnet.

Det viste seg at fuglene ikke var interessert i å stå hver for seg, så etter litt frem og tilbake kom vi frem til at to personer skulle jobbe om gangen og de skulle belønne fuglene for å stå på rekke å rad.

Da løsnet det, og de fleste fuglene ønsket å samarbeide.

En av dagene var det solformørkelse. Vi var optimistiske da vi kom til fuglene da siste økt dagen før hadde gått utrolig bra. Men, da vi var ferdig med teoriøkten og kom til fuglene var de absolutt ikke i treningsmodus. Vi forsto ikke problemet men gav raskt opp. I følge Nicky, fuglepasseren/trenere, så var de muligens påvirket av solformørkelsen da det de holdt på med da vi kom var morgenritualet - en gjentagelse av det de hadde gjort for flere timer siden samme morgen...

Andre økt samme dag var de igjen klare for å jobbe. Mye man ikke tenker på når man bare er vant med å trene hunder og litt hest :-)

Vi kom i mål med fulgene, og Nicky var fornøyd med jobben og klar til å gå videre med treningen etter at vi hadde reist hjem.

Julie

Fuglene venter på trenerne
 

Vi hadde kun 4 aper å trene, og vi var en gruppe trenere per ape. Også apene skulle lære å stå i ro for håndtering og videre trening. De var ikke trent i det hele tatt fra før. Belønningen var dessverre ikke druer her, men levende mark :-( Ikke noe særlig kult for en vegetarianer - men for marken ville det ikke være noe fra eller til om jeg deltok, så selvsagt var jeg med. Jeg var en av dem som fikk mest tid på apetrening :-) 4 coacher og en trener på vår gruppe. Vi byttet litt på, men da to av deltakerne jobbet i zoologiske hager var de greie og lot oss andre få mer treningstid.
Her begynte vi med å bare fore på for at de var i ro på ett sted. Deretter begynte vi å bruke klikker for tydeligere å markere riktig atferd.
Siste trinn var å bruke nøkkelringbrikke som de skulle holde fast i. Dvs, den biten besto av mange små trinn. Fra oppmerksomhet mot brikken, til å berøre og til slutt å gripe og holde.

Det første problemet med apene var at de lett ble frustrerte og da raste de av gårde. Gjerne bort til naboapen for å stjele dennes mark. Så her måtte gruppene samarbeide slik at alle avsluttet treningen når en ape ble frustrert. Dette for å unngå aggresjon mellom apene.

Den viktigste lærdommen her var å dele atferdene ned i ørsmå biter, være supertydelig og konsekvent hele tide for å gjøre det enklest mulig for individet man jobber med å lykkes.

For meg var apene mye enklere enn fuglene. De responderte og fungerte mer som jeg forventet og jeg forsto mer av hva som skjedde. Trolig også fordi jeg er vant med og komfortabel med bruken av klikker i treningsøyemed. Det vanskeligste var håndtering av levende mark, og bruken av disse som belønning...

Apen (squirrel monkey) skal holde i nøkkelringdingsen - og vi fikk det til :-)

Vi fulgte trening av geparder fra dag til dag. Gepardene skulle lære å posisjonere seg for veterinærbehandling. De skulle ligge med hoften klemt mot gitteret (for sprøyter) og de skulle stå på to med potene mot gitteret (for stell av poter og klør).
Metoden var positiv forsterkning ved bruk av fløyte og man brukte i stor grad en target som geparden skulle følge.


Gepardtrening. Trenerne hadde på orange luer når det var trening på gang. Enklere for dyrene å forholde seg til.
Mellom treningsøktene hadde vi teori og diskusjoner.



Noe av det som ble gjennomgått i løpet av uken var alfabetisk og stikkordsmessig:

• Aversive Stimulus
• Bridging Stimulus
• Classical Conditioning
• Conditioned Reinforcer
• Continuous Reinforcer
• Counter Conditioning
• Desensitization
• Differential Reinforcement
• Discriminative Stimulus
• DRI
• DRO
• Extinction
• Extinction Burst
• Intermittent Schedule
• Learned Helplessness
• Least Reinforcing Scenario
• Negative Punishment
• Negative Reinforcement
• Operant Conditioning
• Positive Punishment
• Positive Reinforcement
• Premack Principle
• Primary Reinforcer
• Punishment
• Reinforcement
• Reinforcement Schedule
• Selective Reinforcement
• Shaping - microshaping
• Stimulus
• Stimulus Control
• Stimulus Delta
• Successive Approximation

Og mye mer :-)

Treningsteorien er generell for alle arter, men hver art er ulike så fremgangsmåtene vil variere mye.

Diskusjonene gikk både på dyrene vi trente med, men også rundt andre dyrearter. Som hund, selvsagt, da flertallet jobbet med hunder. Men også ulike zoologiske dyr, og også gårdsdyr.

Vi hadde også litt treningsleker:




Fornøyd mellom gutta med diplomet mitt siste dagen :-)
Absolutt et bra kurs med flinke foredragsholdere og spennende oppgaver.
Det var en liten park, men med flere typer store rovdyr og mange fugler. Jeg synes det er trist å se tigre, løver, leoparder, geparder og ulver som kun har noen få mål å bevege seg på. Dyrene hos Paradise Wildlife Park får miljøberikelse og trening. Det er altså ikke av de verste dyreparkene, tvert i mot. Men berikelse og trening kan aldri helt veie opp for muligheter til å vandre over store områder. Dette gjelder selvsagt også mange av de andre dyreartene og ikke minst fuglene.
Dyreparken er også engasjert i forskjellige prosjekt som går på å redde utrydningstruede dyrearter, og all ære til dem for det. Og all ære til de ansatte som er glade i dyrene de jobber med og bidrar til at livene deres tross alt er forholdsvis bra.

Tim, Nicky og Chirag
 
 

Litt flere bilder:

 




 


















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar