Søk i denne bloggen

fredag 30. oktober 2009

En hyllest til jegerne...

Jeg er ikke noe glad i jakta, tvert i mot. Vegetarianer og Dyreelsker som er, ja så synes jeg vi skal overlate jakten til de firbente rovdyrene.

Men - det er nå så at vi har en jaktsesong her i landet. Og vi har jegere, mange jegere. Vi hører ofte om konflikter mellom jegerne og andre turgåere og hundeeiere. Vi hører om jegere som skyter hunder de trodde var vilt osv.

Jeg - som ikke setter pris på jakten - jeg vil gjerne fortelle om de hyggelige jegerne i området jeg bor. Jeg bor i skogkanten og går daglige turer med hundene mine i det samme området der jegerne ferdes. Og det er mange av dem!

Nå når det ikke er båndtvang har jeg ofte hundene mine løse. Slik jegerne ofte fremstilles så ligger forholdene godt til rette for konflikter - men nei.

Da jeg var nyinnflyttet i området hadde jeg sporkurs midt i jaktområdet i jakttiden. Vi holdt på med vårt da plutselig en av jegerne kom kjørende og stoppet. Hjelp, tenkte jeg - nå blir det kjeft å få, vi forstyrrer vel jakten.. Men nei, han ville bare advare oss om at en hund hadde los i vår retning, slik at det kunne komme en elg og hund løpende inn i området vi var på. "Men fortsett bare med treningen dere :-)" sa han.

Heldigvis kom hverken elg eller hund..

Her om dagen var jeg ute og gikk med hundene løse på skogsveien. Jack var et stykke fremfor meg på veien, midt i veien. En av jegerne kommer kjørende i mot, og jeg kaller inn Jack (Litten er i grøftekanten litt lenger fremme) samtidig som jeg dirigerer ham ut til siden av veien. Og selvsagt, jegeren bremser opp og stopper. Kjeft å få tenker jeg, men neida. Han skulle bare si at han var imponert over "den gode dressuren" jeg hadde på hunden.

Daglig kjører jegerne forbi meg på veien. De vinker og smiler. Daglig går jeg forbi dem der de står og lurer i grøftekanten. Jeg skynder meg forbi og håper jeg slipper å høre noe smell...
Men aldri har jeg personlig møtt noe negativt fra de bevepnede gutta i skogen.

Skogen er for oss alle, og jammen er det hyggelig når vi alle kan respektere hverandre - på tross for ulike syn på saker og ting (men det er en annen diskusjon...)

1 kommentar:

  1. Og i dag er endelig elgjakten over.... :)
    For så hyggelige jegere er ikke jeg kjent med..... heldig du Nina. ;)

    SvarSlett