Søk i denne bloggen

lørdag 27. august 2011

Freestylekurs hos Gnisten Hundeskole, dag en

Pakka bilen og kjørte hjemmefra i plaskende regnvær. Bedre ble det ikke etter som vi (Jack og jeg) nærmet oss Lunde i Telemark... Da vi parkerte bilen plasket det ned i bøtter og spann i tillegg til at det lynte og tordnet kraftig! :-( Jack hadde i utgangspunktet ikke særlig lyst til å bli med i dag (forsto vel at det skulle bli et par dager med mye tid i bilen...), så han tenkte vel sitt ;-) Jada, hundene mine tenker. De forstår ofte hva som skal skje, og de har sine oppfatninger av tingenes tilstand ;-) Som hunder flest.
Inn og hilse på Eva, for så å laste ut av bilen. Heldigvis kom de fleste av kursdeltagerne samtidig, slik at jeg fikk god hjelp til å bære alt utstyret inn uten at noe ble ødelagt i regnet. Ut over dagen lettet det noe - heldigvis :-)
8 deltagere inkludert Eva.. 11 hunder, da Eva stiller med 4 stk. :-)
Da de fleste har gått freestylekurs før og et par allerede har stilt i konkurranser, ble det ett noe videregående kurs. Utfordringen var å hjelpe dem som ikke hadde samme erfaringen.

Vi begynte med litt teori og litt film. Litt om belønningsteknikk og om ros. Hunden skal ha høy verdi på belønningen og belønningen skal være rask slik at man kan gå videre med treningen. Og litt til.

Deretter var vi ute og trente "kryp" ved bruk av target. Noen hadde vært borti det før - noen aldri. Et par stk. kom kun til at hunden strakk seg etter targeten, mens noen hadde nesten ferdig øvelse.

Deretter jobbet deltagelsene med "mellom" og det å gå fra posisjonen "mellom" og frem til en target.

Vi jobbet rygging mot bakbenstarget og mellom biler. Vi jobbet med "turn" - og å bli i posisjonen. På spørsmål om hvordan man går derfra til å få hunden til å bevege seg sidelengs med fører i posisjonen ble jeg litt svar skyldig, men i og med jeg da demonstrerte med Jack måtte vi jo prøve. Jeg holdt targethånd foran snuten samtidig som jeg sa venstre og forsiktig tok et par små skritt til venstre. Da Jack flyttet bakparten klikket jeg for det. Det funka ;-)


Slalåm baklengs var kanskje den mest utfordrende øvelsen. De fleste fikk belønnet at hunden rygget og kom litt inn i posisjonen.  Et par stykker fikk en hund som gikk litt baklengs slalåm :-)
Eva med en Lilly :-)
Silje med Jethro


Guri med Alfa
Eva m Atillus





Tina med den av hundene med størst repetoar

Jack stilte som figuranthund. Problemet vårt i dag var ikke for mye stress og mas, men at jeg hadde tatt med noen øvelser vi ikke har trent nok på selv. Jeg kunne derfor ikke vise den perfekte ferdige øvelsen, men innlæringen. Fortsetter fremgangen hans som nå må jeg bare skjerpe meg, for nå begynner han å fungere bra som demo-hund. Konkurransehund vet jeg ikke, der er det vel helst mine nærver det står på. Det har gått galt en gang, vanskelig å bli tøff nok til å prøve igjen selv om det nå er lenge siden...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar