Søk i denne bloggen

mandag 14. februar 2011

Uken som gikk begynte bra:

Mandag 7.2.:
Søk etter tennisball, sittende mens ballen ble lagt ut. Første søk i stuen, rolig atferd - fin avleverning. Gjentok samme, men nytt sted. Tredje søk var i gangen, ball i stolen. Raskt funn, rolig atferd, rask og fin avlevering.
På fjerde søk var ballen på gjestrommet i andre etasje. Hadde gått litt rundtom oppe for å spre lukten min. Raskt funn, rolig atferd, rask og fin avleverning.
Litt tygging underveis, men ingen tygging ved avleverning.
Jack ble sendt fra samme sted under alle søkene. Første etasje, ved kjøkkenet - lengst unna gangen og trappen opp.

Før medborgerkurset:
Trening med Marita og Nanoc, suveren! Hilsning på person, ok – dog litt ivrig. Ro og sitt mens Marita og jeg hilser på hverandre, ok – litt ivrig.
Jack og jeg hilste på Mona – veldig ivrig, men roer seg.
Jeg hilste på Yvonne – veldig ivrig, men roer seg.
Jeg hilste på Grete, kursdeltager – veldig ivrig, hopper mot. Roet seg noe.
Innkalling forbi Nanock, på tvers av Nanoc og Marita – veldig bra.
Sitte og ligge rolig når Nanock kalles inn forbi, veldig bra. Jeg er både nær og et godt stykke unna.

Kveld, K9 challange: Labbene på en stol, hodet ned mellom labbene. Klikker for labbene på stolen, gir belønningen ned mellom bena og klikker på ny for posisjonen.
Trente matta mens Litten jobber. Litten jobber med andre ting da K9 øvelsen er for tøff fysisk. 
På kveldsturen trente vi innkalling med fløyte. Belønning med lek og ball. Forholdsvis kort tur, men var ute en times tid. Litten var med.
Tirsdag 8.2.11:
Tørrforsøk i hundegården og inne i 1. etasje mens jeg jobbet.
Behandling hos Are Thoresen: Are er ikke fornøyd med fremskrittene. Jack skal gå på Tryptofan ut måneden. Han fikk en nål og et skudd. Med bruk av SATS, ingen reaksjon. Selv AT ser at det funker ;-). Roet seg fint på bordet. En storpuddel kom samtidig med oss. Jack hadde tendenser til litt utfall med en gang, men var så helt ok inne på venterommet. Jobbet med sladretrening.
Kongsberg hundeklubb: Veldig bra trening. Begynte med ren mattetrening. Effektivt. Jeg var flink til å sette ham i bilen inni mellom. Holdt avstand og forsterket mye.Mange hunder, ingen direkte utfall. Hilste på en berner sennen tispe. Taklet løs berner tispe som løp rundt.  Hilste sittende på mange to-beinte. Når han ble litt stresset prøvde jeg med ryggsekken, men det fungerte dårlig. Må trene mer på det.
Kveldstur med lek og ball.
Liten økt med k9 – challange på kvelden.

Onsdag 9.2.11:
Jack var forholdsvis rolig da Cille kom for å massere. Piping, ikke hopping. 25 min. ro da han ble massert. Litten var ikke interessert i masasje.
Vi fikk etter hvert gjester. Planen var å jobbe litt hilsetrening med dem, men det glemte jeg..  Begge hundene var i hundegården da gjestene kom inn - begge var rolige da de fikk komme inn og si hei.
Jack var med på kontoret og fikk der trene litt søk. Først ball – suveren. Så en ukjent børste – tok lang tid første gang. Gang nr. 2 forsto han hva han skulle lete etter og var flink.
Da han er forholdsvis usikker når vi har gjester, hadde jeg ham med ned på kontoret under teorien til valpekurset. Fint for Litten som da fikk mer oppmerksomhet fra gjestene ;-) Jack lå i buret, var forholdsvis rolig, Brukte ham til å demonstrere lekser til neste gang. Han oppførte seg eksemplarisk :-)

Torsdag 9.2.11:
Kjørte til Eikersenteret for å trene sammen med en liten gjeng med andre freestylere. Han virket litt utenfor allerede i bilen før vi kjørte. Jeg var ikke helt på topp selv, men i og med jeg var ansvarlig for treningen måtte jeg nesten dra.. Jack begynte forholdsvis bra, men da han begynte å blåse seg opp lot jeg ham ikke få pauser. Min feil. Vivis 7 mnd gamle valp løp bort til ham og han stilte seg over og lagde en del lyd. Han burde på det tidspunktet hatt pause, da han i en periode hadde vært "pipende" og noe uoppmerksom. Jeg oppførte meg som en tosk, skulle gitt ham pauser!! Vi gjorde ikke mer den dagen, og han virket sliten og utenfor resten av dagen. Dårlig, dårlig trener :-(

Fredag – lørdag – søndag

Skitur på fredag. Jack er en suveren trekkhund - god trøst dersom prosjekt Målrettet Trening med Jack ikke går så bra :-) Vi trente en del på at jeg hadde Jack mellom føttene mens vi sto nedover. Det er en slags slagplan dersom vi møter hunder når vi kjører nedoverbakke ;-) Første gang jeg har turt de, da jeg IKKE er en særlig god skiløper. Men - det var kjempegøy.
Gjemsel med 5-åringene Anna og Helena på fredag, trikstrening med Anna fredag og lørdag, ellers ingen trening pga. gjester og latskap. Men, han oppførte seg fint hele helgen. Han går selv unna om han synes det blir for slitsomt og støyende med huset fullt av folk. Ingen problemer – men heller ingen spesielle utfordringer.

Søndag: k9 challenge på kvelden. Vi begynte så vidt å sette navn øvelsen, ”dykk”

Konklusjonen etter første uken med Prosjekt Jack er at det kan veldig lett bli for mye for ham, så fremover dropper jeg annen ekstra trening enn søk på dager der han i løpet av dagen jobber nær andre hunder eller for eksempel som demohund på kurs. Unntaket er når den andre hunden er Nanock, og selvsagt Litten :-)
 


Trekkhunden Jack


Marita og Nanock
  
Planen for Uke 8:

Mandag: En times tur med innlagt feltsøk på formiddagen, løpe og leke løs.

Ved Eikersenteret: Før og /eller etter medborger kurset, Gå rundt med handlevogn, Hilse på mennesker.
Gå i mot hunder, jeg skal prate med eier. Belønne med godbiter og meg selv. Trene på Ryggsekken inne etter kveldsturen.
Tirsdag: Trene søk inne om morgenen. Være med til Oslo og gå tur etter konsultasjonen. Bygater eller Frognerparken. Kongsberg Hundeklubb: 5 min sladretrening, 5 min mattetrening, Passeringstrening
Enkle freestyle og HTM øvelser, Hilse sittenden på mennesker. Godbiter og leke som belønning. Trene på Ryggsekken inne etter kveldsturen.


Onsdag: Være med til Kongsberg og gå tur etter konsultasjonen. Trene på medborgerøvelsene sammen med Marita og Nanock før eller etter valpekurset. Godbiter og meg selv som belønning. Legge inn litt feltsøk på kveldsturen med lek som belønning. En liten økt med K9 Challange etter kveldsturen.

Torsdag: Søk og lek på tur før freestyletrening. Freestyletrening på Darbu. Begynne med sladretrening og mattetrening. Hyppige pauser, enkle øvelser. Godbiter og leke som belønning. Hilse sittende på de andre deltagerne. Hvis rolig nok, innkallingstrening i langline.

Fredag: k9C før jobb på morgenen. Treningsøkt med freestyle og htm i lunsjen, enten på låven eller på jordet. Søk, lek og hverdagslydighet på kveldsturen. En runde med ryggsekken inne om kvelden.

Lørdag: Legge inn litt søk på morgenturen. Samt løpe/lek løs. Jack skal være med som figurant på passeringskurset. Ryggsekken og K9 Challenge på kvelden.

Søndag: Upraktisk å ha med Jack på siste dagen på Passeringskurset. Det blir derfor en lang dag hjemme for ham (og Litten). Litt freestyle og HTM på morgenturen. Hverdagslydighet og søk på ettermiddagsturen. Ryggsekken og K9 Challenge på kvelden.

1 kommentar:

  1. Morsom blogg!
    Godt med litt motivasjon og nye ideer når det gjelder dressurtrening, så denne følger vi!

    Hilse
    Aceogmor!

    SvarSlett