Søk i denne bloggen

mandag 3. januar 2011

Godt Nytt År

Nok en jul er ferdig. Mye mat som har festet seg til feil steder, mye kos og hygge med den 2- og 4-beinte familien.
Litten har vært med på tur nesten hver dag. Han er i godt humør, men alderdommen er tydelig.
Ustø bak, men fortsatt vedlig leken! Hva gjør det vel om man sklir litt når man har det gøy?
Nesten stokk døv, men får med seg det viktigste - som "vær så god" når maten serveres. Hva gjør det vel om den 2-beinte må rope litt eller vise med en håndbevegelse? Og nyttårsraketter? Det gir man blanke i når det ikke høres.
Grå stær og dårlig syn? Vet hvor ting er og har en luktesans som hjelper. Men når juletreet flyttet inn tok det litt tid før han konsekvent klarte å gå utenom. Nei, nei - Ja, ja. Ingenting knust :-)
For kaldt til tur? Man kan jo ha det gøy inne - og godt kledd så kan man til nød gå ut i hagen for å gjøre det man må. Forresten, Litten har verdensrekord i å frivillige holde seg. 20 timer? Tja, ok da så går jeg ut... Ellers så er sofaen deilig, gjerne sammen med katten Maskot :-)




Jack og jeg har gått en del på ski i ferien. Jeg er en forholdsvis elendig skiløper, så vi gjør det på den måten at Jack drar meg oppover bakkene og så delvis står og ploger jeg ned igjen mens Jack løper fri. Vi har en grusvei rett utenfor treningsjordet, så skiene tar jeg på rett utenfor døra. Dessverre er det en altfor godt brøytet grusvei, og litt for hard til å gå på ski spør du meg... Men, når jeg først turde en kveld så var det gjort. Kveldsturen ble skitur hver gang. Dessverre har det kun blitt korte turer, maks 1,5 time. Vanskelig når Litten ikke kan være med samt når Helena ennå ikke er stor nok til den type turer. Håper på å få tid til et par lange skiturer før vinteren er over!

Så mye hundetrening som jeg hadde planlagt har det heller ikke blitt. Har dessverre måttet jobbe litt, familieselskapligheter har tatt tid - og så har jeg nok vært for sløv... Heldigvis har vi K9Challange som gjør at noe trening må det bli.
Siste oppgaven var å lære hundene "flau", altså å legge labben over snuten og holde den der. Litten kom dessverre ikke i mål - tror han finner det vanskelig, er trolig litt stiv. Jack fikk det ganske greit til, og resultatet kan ses her: http://www.youtube.com/watch?v=rXddUSnF7ew

Blir spennende å se hvordan det går, da det var gode bidrag denne gangen. Se her: http://k9challenge.wordpress.com/


Nå er det nytt år og nye muligheter. Forhåpentligvis kommer freestyletreningsgruppen i gang forholdsvis snart. Vi skal trene torsdager på dagtid. Om du vil være med, ta kontakt!
Håper onsdagsgjengen som trener bruks på dagtid også kommer i gang snart. Er spent på om Litten er sprek nok til det - men regner med at bruks vil han gjøre til han kollapser i skogen. Det er det mest fantastiske han vet! Også der har vi plass til en til, så ta kontakt om du vil :-)
Og så har jeg meldt meg inn i Kongsberg Hundeklubb. Håper på å få til å trene der minst 2 tirsdager i måneden. ADHD Jack (og jeg) har behov for å trene Control Unleashed øvelsene nær andre hunder, og forhåpentligvis etter hvert også f.eks. freestyle og lydighet.
Alle tre treningsdagene får vi ikke med oss hver uke - men å ha en trening med andre hunder hver uke som mål bør gå. I tillegg blir det tur 1 - 2 ganger i uka med en god hundekompis.

Hund i Fokus starter opp for fullt i kveld med atferdskonsultasjon i Oslo. Så går det slag i slag med to konsultasjoner i morgen, kurs onsdag, 2 konsultasjoner torsdag, konsultasjon og kurs fredag, kurs i helgen osv. Og innimellom alt skal forberedelser og etterarbeid (f.eks. rapport/treningsprogram etter konsultasjoner) gjøres. Blir en hektisk start på det nye året. 2010 var bra for Hund i Fokus, og forhåpentligvis blir 2011 ennå bedre.

For å få alt til å gå rundt må jeg være flink til å planlegge. Det skal bli tid til egne hunder og selvsagt til Helena (2-beint på 5 år). Vi to skal nå avslutte juleferien med en tur på skøytebanen. Første gang, så det blir spennende!
Til våren/sommeren flytter forhåpentligvis en fjording og en shetlandsponni inn i stallen, Anira og Doffen. Mange forberedelser må gjøres og penger må spares frem til da. Ikke minst må jeg ha lagt opp jobb, trening etc. godt nok til at jeg også får tid til hestene. Jeg fryder meg - endelig skal en gammel hestejente få seg hest :-)

Ønsker Alle Et Riktig Godt Nytt ÅR

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar