Søk i denne bloggen

tirsdag 24. august 2010

Litten

Tur? Nei takk!
Litten har i flere år protestert når Chris skal ha ham med ut. Det er kun når han MÅ at han da tusler med. Som oftest så har han holdningen han viser på bildet - hele kroppen presset ned mot bakken. Ligger han i sofaen eller sengen sin - da graver han hodet godt inn under kroppen og later som han sover. Han hverken ser eller hører stakkaren som vil ha ham med ut.
Den siste måneden er han begynt å protestere overfor meg også. Ut, hvorfor det? Skjer det noe spennede da? Nei - det gjør vel ikke det...
Men, om det er hunder ute som har behov for figurant, da er ham med. Jobbe, ja klart jeg skal ut og jobbe!! sier han da. Skal jeg ned på kontoret en tur, da sier han Vent på meg, jeg skal være med, jeg skal være med!! Skal vi på trening, samme sak. Han er klar som ett egg! Hvordan vet han det? Jeg prøver å være nøytral i kroppsspråket mitt. Tidene varierer, han kan ikke ta meg på det.
Han har fortsatt store gleder i livet. Han elsker å trene - bruks, selvsagt, men også morsomme triks som dem vi har på K9 Challange Denne gangen blir det nok det å slikke seg på munnen. Hinke er nok litt for tøft for kroppen til en gammel kar. Forrige gang måtte han tråkke oppi en liten balje, det var tøft nok: Litten og Jack går i baljen :-) Gutta kom på en god andre plass ;-)

Hvilket liv..
Det er sikkert mange som mener at en hund som ikke lenger ønsker å gå tur ikke har noe liv. Men, har hunden andre gleder? Setter han fortsatt pris på livet? Er svaret ja så synes jeg hunden skal få leve så lenge han er glad og trives.
Litten vil gjerne gå tur - men ikke her hjemme. Det er for kjedelig. Da vi i sommer var en uke på sørlandet ville han de første dagene være med ut og utforske. Spennende og nytt. Så begynte han å protestere. Kun ut for å tisse.. På vestlandet derimot vil han stort sett alltid være med ut. Det går mye i fjellturer, bilturer til nye steder og tur der - osv. Helt topp :-)
Litten er heldig - han har sin egen massør, Cille
Masasje, det er deilig det. Det er ikke alltid han orker like mye. Han har diverse kuler på sin gamle kropp, mulig det gjør det ubehagelig. Men - når Cille kommer, da er det julekvelden. Litten er rask til å legge seg på teppet før Jack kommer. Jeg er først, jeg er først, jeg er først!!! Litten liker å være med på stranden, der kan man vasse og lete etter godbiter som ligger under vannoverflaten.


Hjemme kan man trene agility, søke godbiter og ligge i blomsterengen mens mammadyret fikser gjerdet.
Han kan være med på brukstrening og søke teig - løpe og kose seg.
Men tur, Nei Takk! Gå på do kan man da gjøre i hundegården - og utgang dit har vi fra kjøkkenet :-)



Teit eier og instruktør!
Her om dagen skulle Litten være figurant for en schäfer. Jeg hadde notert meg kl. 12:00 - mens kunden hadde notert kl. 09:00. Og kunden hadde selvsagt rett... I og med jeg hadde noen timer på meg, ble Litten med ned på kontoret.
Ups, plutselig står kunden der, i døra - med schäferen. Og Litten, han kommer tuslende ut i gangen for å se hvem som kommer - samtidig som schäferen kommer inn i gangen.
Litten er en dyktig figuranthund, men han passer på "sine" steder. Så da smalt de sammen da, selvsagt.. Heldigvis fikk vi stoppet det med en gang - og begge hundene roet seg umiddelbart ned. Takk og pris!
Litten var bare få minutter etterpå figurant for schäferen som oppførte seg utrolig bra. Dette var andre privattimen deres i passeringstrening, og fremgangen var enorm på tross av min sløvhet. Det kunne jo ha forverret det hele - men det så ikke ut til at han fikk noe men. Dyktig eier, hadde helt klart gjort hjemmeleksen sin. Faktisk gikk det så bra at også Jack fikk jobbe med schäferen.

1 kommentar:

  1. Vi føler oss beæret over å bli nevnt i bloggen din :D

    SvarSlett