Søk i denne bloggen

søndag 29. august 2010

Høstsesongen er i full gang

Uken som har gått har vært fullpakket! 5 nye kurs, samt en freestyletrening på dagen :-) Både valpekurset på dagtid fredager og valpekurset onsdager på kvelden har rekordmange deltagere. I tillegg har vi måttet si nei til flere som ønsket deltagelse.
Teorien hadde vi i leid lokale på onsdag. Både Marita og jeg satt igjen med inntrykk av at dette var en gjeng med positive og lærevillige kursdeltagere, samt at flere nok har mye kunnskap og erfaring fra før av. 10 deltagere til kveldskurset og 7 til dagkurset. Spennende, gøy og utfordrende. Demohunden var en ung bernertispe som virkelig viste hvor effektivt trening med positiv forsterkning kan være (vi  brukte klikkeren i demonstrasjonen). Takk for lånet Line :-)
Mandag var det teori på freestylekurset. 4 deltagere og kun meg som instruktør. Kunne gjerne hatt to stk. til der, så om noen vil bli med kan de få det til avslag i prisen. En positiv og fin liten gjeng. Som vanlig, kun damer blandt de to-beinte. Jack var demohund og viste øvelsene vi skal gjennom i løpet av kurset. I morgen kl. 19:00 er vi i gang med treningen :-)
Passeringskurset hadde oppstart med både teori og trening på torsdag. En variert gjeng mennesker og hunder. Det blir nok et utfordrende kurs, men det er vi vant til. Jeg er heldig som har dyktige medhjelpere. Både flinke hundetrenere, men også gode pedagoger. Det trengs her ;-)
Fredag var det Hverdagslydighet og Aktivisering. Teori og trening første dag. Også her kun 4 delgare, så om noen vil være med kan dere bli med fra førstkommende fredag til redusert pris. Vi trener hverdagslydighet, agility, spor og annet søk samt freestyle. Kl. 14:00 - ca. 15:30 bortsett fra dagen med spor, da holder vi på litt lengre.
Under teorien viste jeg Carolyn Scott og Rookie. Normalt bruker alle deltagerne å være mektig imponert, de ser gleden og iveren til hunden, kontakten og smaholdet mellom hund og fører samt treningen som ligger bak. Må tilstå jeg ble litt satt ut da første kommentar som kom var at dette var "teit" og at vedkommende ikke forsto "poenget" med det. Håper jeg klarte å ta meg godt nok inn til å fortelle hvor artig det er, hvor godt det for samarbeidet hund/eier, for humøret osv. Ja, og at det er like bra trening som f.eks. lydighet og algility, og at det er en konkurransegren på lik linje med andre hundesporter. Dessverre ble de andre kursdeltagerne også litt satt ut, slik at de vanlige kommentarene dessverre uteble. Ja, ja - håper damen ser det positive med det etter hvert, og håper hun da hun meldte seg på kurset var klar over at det også inkluderer freestyle ;-) Og, om du leser dette - tro meg, det er nyttig trening!
Praksisen skulle gi et inntrykk av hvor deltagerne var i treningen, altså hverdagslydighet. De har alle gått valpekurs her, men ingen samtidig. Noen hadde glemt mye av det vi går gjennom og brukte godbiter til å lede hundene inn i øvelsene. Hrmf... En skjønte absolutt ikke poenget med å ikke sette seg ned å bruke godbithånd for å få hunden til å legge seg og stilte seg motvillig til å trene det bort i løpet av uken. På tross av at jeg viste med vedkommendes hund hvordan de skulle jobbe. En skjønte ikke hva i alle dager target-trening var godt for. Håper jeg klarte å forklare godt nok hvorfor vi gjør som vi gjør, og hvorfor de vil ha nytte av det senere - både i trening og hverdagssituasjoner.
Alt dette har de lært tidligere, og det var tydelig at de som var ferskest - altså kortest tid siden var på valpekurset, var de som var flinkest.
Jeg spør meg selv om vi som instruktører var sløvere for et par år tilbake, eller om deltagerne ved å ikke aktivt trene med hunden de siste par årene har glemt mye av det del lærte. Bare å håpe på et par aha-opplevelser og ny giv ;-) MEN, et noe mer utfordrende kurs i Hverdagslydighet og Aktivisering enn hva jeg er vant til, det blir det nok. Jeg er klar!
Til uken er det full fart med kursene. Jeg skal prøve å være flink til å ta bilder og legge ut her, samt komme med litt stemningsrapporter.
Kontorarbeid er noe dritt! Du er heldig du som kan styre tiden din selv sier folk. De skulle bare visst! Det er mange timer som går med til kursforberedelser og etterarbeid. Forberedelser til atferdskonsultasjoner, skriving av rapporter og oppfølging på mail og telefon. For ikke å snakke om arkivering av uante mengder papierer. Gjennomgang av faglige artikler og rappoerter. Jeg har langt mer en en 100% stilling når man legger sammen kontorjobb og kursvirksomheten. Så kom ikke her og si "heldiggrisen som kan styre tiden din selv". Hvilken tid?
Ja, ja. Nå har jeg endelig bestemt å sette bort hele regnskapet, ikke bare årsavslutningen. Etter å ha fått inn flere tilbud var det ett som skilte seg ut.
Enkelte var så dyre at det var helt tydelig at de hadde null interesse av å ha meg som kunde ;-) Greit nok. Den billigste var også den mest oversiktlige og har ved videre kontakt vist seg å vise interesse for hva jeg driver med og er opptatt av å gi god hjelp. Så dette blir nok bra på tross av økte utgifter. Samtidig blir det jo en god del timer frigitt til andre ting.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar