Søk i denne bloggen

søndag 28. februar 2010

Passeringskurset avsluttet

Da har vi avsluttet årets første passeringskurs - og det første passeringskurset over to helger holdt i Øvre Eiker.



4 hunder med eiere holdt ut til siste slutt. Første helgen var de 6. Første dag av denne helgen var de 5 - en borte grunnet skade på familiens andre hund. I dag var vi nede i 4 grunnet sykdom.

Denne helgen repeterte vi, og trente på,  diverse øvelser som "ryggsekken", "snu" og det å ha hunden i sitt og selv blokkere foran ved møte av annen hund med mer. Noen av øvelsene hadde alle fått dreisen på, andre var det noen som fortsatt har behov for en del trening på før de bruker dem i tøffere situasjoner.

I tillegg til enkeltøvelser gikk vi en del tur i dag, i Mjøndalen og i Hokksund. Der møtte vi på andre hunder som ikke var kursdeltagere eller figuranter. Kurshundene klarte utfordringene bra!
Sladretreningen hadde gitt enormt gode resultater for et par av deltagerne og var helt klart det lille magiske trikset de trengte for å takle passeringer av andre hunder. Problem løst.
En hund måtte dog utagere mot en møtende hund - og det var Jack ;-) Så fikk jeg vist at mine hunder absolutt ikke er perfekte ;-) Jack har ligget på lading i en uke mens jeg var på ferie, og hadde rikelig med energi i dag.
MEN, jeg fikk da også vist at det er ikke så farlig, vi jobbet oss inn igjen - og fortsatte uten mer problemer.
Jack har jo vært, og til tider er, en utfordrende hund. Alt i omgivelsene oppfatter han, selv om han samtidig har oppmerksomheten mot meg.

For et par av hundene er ikke problemet løst i løpet av to helger over en måned. De må fortsette å jobbe med hundene i lang tid fremover, men de er på god vei.

Minst en av dem ser vi igjen på Control Unleashed seminaret i april :-) Det blir et spennende seminar som jeg gleder meg stort til!
Kursevalueringene var positive og et par av deltagerne meldte seg på flere kurs. Sånt liker vi :-)

Takk til positive kursdeltagere og til flinke figuranter, både to- og firbeinte!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar