Søk i denne bloggen

tirsdag 1. september 2009

Jack og Litten, flinke passeringshunder!

Dere som kjenner meg og mine to hunder vet at Jack grunnet et par lite hyggelige opplevelser i ungdommen har litt problemer med andre hunder. Han trenger god tid på seg for å bli kjent og akseptere den andre hunden. Tilfeldige hundemøter er derfor ikke alltid lett. Men, vi trener og trener - og vi ser resultater!
Av og til møter vi på et hundespann når vi er ute på tur på grusveien ovenfor der vi bor. En hyggelig mann med mange hunder :-) Er de i fart er det bare å komme seg ut i veikanten og la dem passere. Rekker ikke å planlegge noe som helst. Står de derimot stille er det en utfordring. Fredag møtte vi på dem i det han var i gang med å sette hundene for spannet.
Ja, ja - bare å gå på.
For tiden tester jeg ut treningsmetoden SATS (www.synalia.com), så i det jeg hørte hundene på avstand stoppet jeg opp og forklarte hundene at mange "kule hunder" var foran oss. At vi skulle passere og ignorere. Utrolig nok, hundene gikk i slakt bånd rundt svingen, videre mot de andre hundene - og i slakt bånd forbi hundene på en smal vei!! Jeg plapret i vei med ddddddd D (keep going signal og suksess signal). Litten gikk på min venstre side som var inn mot hundene. Slakt bånd, ikke et pip. Men så er jo han proff da! Jack gikk på min høyre side, slakt bånd - ett og annet pip.
Og jeg strålte :-) Stoppet opp og pratet litt med hundeeieren etter passeringen, fortsatt med rolige hunder, før vi glade og fornøyde gikk hjem!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar